Week 2 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Oeganda 2014 YA - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Oeganda 2014 YA - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Oeganda 2014

03 Augustus 2014 | Oeganda, Mbarara

Hallo allemaal,

Alweer een weekje voorbij, de tijd vliegt! Hierbij weer een kort overzicht van afgelopen week.
Maandag was onze eerste dag op de tweede school. Het was een nationale feestdag, dus waren er maar een aantal kinderen. Voor deze kinderen hebben we balonnen gevouwen. Daar waren ze allemaal ontzettend blij mee. Ook waren er leraren en ouders gekomen om ons officieel te verwelkomen. Eerst werden we aan iedereen voorgesteld door de hoofdmeester en vertelden we wat we de komende week zouden gaan doen. Daarna was er speciaal voor ons een lunch verzorgd door diezelfde leraren en ouders.
Dinsdag kwamen we aan op de school en hebben we ons eerst even aan alle kinderen voorgesteld. De kinderen hebben daarna voor ons in groepjes liedjes gezongen en gedanst. Er was een jongen met een oranje blouse die super goed kon dansen wat er heel erg leuk uitzag. Daarna was het tijd om aan de watertank te gaan werken. We hebben water gesjouwd om het cement mee te maken, zand geschept, zand gezeefd en cement gemaakt. In de avond mochten we weer bij een bijeenkomst van een andere Rotary Club zijn en werden we op de hoogte gesteld van hun activiteiten.
Woensdag hebben wij het volleybalveld speelklaar gemaakt. De kinderen konden nog niet volleyballen, dus hebben we ze de spelregels eerst uitgelegd en vervolgens de basistechnieken geleerd. Daarna hebben we nog een potje gevolleybald. Ze hadden het vrij snel onder de knie! Voor de middag hadden wij weer een tekenles met als thema hygiëne voorbereid, omdat dit bij de vorige school zo goed uitpakte.
Donderdag zijn we eerst naar het sportveld gaan kijken waar we de sportdag wilden organiseren. Onderweg daarnaartoe zijn we nog twee keer gestopt om truitjes aan groepjes kinderen uit te delen, daar waren ze allemaal heel blij mee. Daarna zijn we teruggegaan naar de school en hebben we tijdens de eerste pauze met de kinderen gevolleybald. Na de pauze begonnen de leerlingen aan hun landelijke toetsen. Gedurende deze toetsen hebben wij een kleine watertank, die al aanwezig was op de school, geverfd. Ook hebben we toetsen, die de kinderen al eerder hadden gemaakt, nagekeken. Het viel ons op dat de kinderen de vragen soms niet eens begrepen. Hieruit bleek dus dat hun Engels nog niet zo goed is.
Vrijdag hebben wij weer een sportdag georganiseerd. Voordat de sportdag begon hebben wij de kinderen het een en ander verteld over hockey. Daarna kon de sportdag, die bestond uit hockey, voetbal en volleybal, beginnen. Voor de kleintjes hadden we nog frisbees meegenomen. We hebben steeds een van de twee teams in shirts laten spelen die we zelf hadden meegebracht. We hebben de shirts, sticks en voetballen aan het eind van de dag aan de school cadeau gedaan. Afgelopen week hebben we elke dag een heerlijke lunch gekregen van de school. Zelfs tijdens de sportdag kregen we een lunch die helemaal naar het sportveld gebracht was. Na de geslaagde sportdag was het tijd voor de poppenkast. Met de poppenkast, die we in Nederland hebben voorbereid, hebben we geprobeerd duidelijk te maken dat hygiëne heel erg belangrijk is. De kinderen reageerden er heel enthousiast op! Na de poppenkast was het tijd om afscheid te nemen van deze school. Een koortje dat alleen bestond uit meisjes zong een erg mooi lied voor ons. Daarna kregen we allemaal nog de kans om iets te zeggen. Op de weg naar huis was het even stil, omdat we beseften dat we deze kinderen hoogstwaarschijnlijk nooit meer zouden zien. In zo’n week bouw je namelijk wel een band op met de kinderen.
Zaterdag hebben wij nog even bij de watertank gekeken hoe het ging met de bouw en hebben we aan de bouwvakkers kleding gegeven. Daarna hebben de meiden hun haar laten invlechten. Ook hebben we nog door Mbarara gebanjerd. Aan het einde van de middag zijn we op bezoek geweest bij de moeder van Herbert. Wat een lieve vrouw was dat.
Vandaag was het weer even tijd om bij te slapen en jullie op de hoogte te stellen.
Morgen gaan we afscheid nemen van de eerste school en ook daar zullen we de poppenkast opvoeren. Dinsdag zullen we het revalidatiecentrum bezoeken, waar we nog wat balonnen zullen gaan vouwen. Daarna zullen we onze tassen gaan pakken, want woensdag vertrekken we naar het Queen Elizabeth National Park. Maak jullie geen zorgen, het sponsorgeld wordt uiteraard uitgegeven aan de twee watertanks. Dit uitje nemen wij voor onze eigen rekening.

Liefs Demi, Emile, Kim en Noémi

• 03 Augustus 2014 - 21:18

Marja Sukel:

Hoi Kim en vriendinnen,
    Het is een bijzondere belevenis. Leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden. En wat doen jullie veel; bijna niet te geloven dat jullie daar pas twee weken zijn. Veel plezier verder en we kijken uit naar de volgende nieuwsbrief.
    groetjes ook van Frank, Daniël, Richard en Esther, Jolanda en Jimmy, Maarten en Joyce

• 07 Augustus 2014 - 12:20

Opa En Oma Scholten:

Hallo, lieve Kim, hoe gaat het met jou? Je hebt het best naar je zin en dat vinden wij heel fijn.
    Lesgeven in het Engels en dan nog veel sport doen met de kinderen. Hoe vinden de kinderen
    het hockey en het volleybal? Heb je al talenten ontdekt? Het lijkt mij wel heel leuk om de kinderen iets
    te leren wat ze nog nooit gedaan hebben. Opa had dat vroeger bij het les geven bij kinderen van schaatsen, in het begin was het meer vallen dan schaatsen En dan aan het einde van het schaatsseizoen,
    dan zag je hoe de kinderen vooruit gegaan waren en al lekker konden schaatsen.
    Je zit nu alweer in de laatste dagen, vandaag ben je op safari gegaan, we zijn benieuwd naar je verhalen en je foto's.
    De foto's die we tot nu toe hebben gezien, vonden we heel mooi.
    Kim, nog veel plezier en geniet van alle mooie dingen en dat je andere kinderen veel van jullie hebben
    geleerd. xxxxx en groetjes van opa en oma.

• 12 Augustus 2014 - 11:33

Opa Helleman:

Hallo Kim en vriendinnen,

Welkom allemaal,naar ik begrijp gezond,weer thuis.Ik heb met veel plezier jullie verslag gelezen en kijk uit naar het eindverslag.
    Leuk dat jullie zo welkom waren.

groetjes Opa