Laatste week - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Oeganda 2014 YA - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Oeganda 2014 YA - WaarBenJij.nu

Laatste week

Blijf op de hoogte en volg Oeganda 2014

12 Augustus 2014 | Nederland, 's-Gravenhage

Hallo allemaal,

We zijn weer terug in ons koude kikkerlandje. De hoogste tijd om jullie up te daten over onze laatste week in Oeganda.
Maandag hebben we afscheid genomen van de eerste school. We begonnen de dag met een poppenkast voorstelling. Alle kinderen vonden het super leuk en hebben leuk meegedaan met het zingen. Na de poppenkast gingen we met de kinderen nog wat sporten maar voornamelijk veel foto’s maken. Alle kinderen wilden graag met ons op de foto. Aan het einde van de middag hield de directeur nog een toespraak om ons te bedanken. We kregen ook nog als bedankje vrolijke nepbloemen. Er waren ook nog twee kinderen die ons namens alle kinderen hebben bedankt.
Dinsdag stond het bezoeken van het revalidatiecentrum OURS op het programma. Daar kregen we een beeld van hoe het er daar aan toe gaat en hebben we met de kinderen die daar verbleven gespeeld. Er was bijvoorbeeld een jongen met een waterhoofd, een meisje waarbij er een bot uit haar rug stak, een jongen met een gipsenbeen met allemaal pinnen erin en nog veel meer. Het was allemaal heel erg indrukwekkend om te zien en te merken dat de kinderen hun pijn echt vergaten tijdens het spelen. Eerst hebben we voor alle kinderen een ballon gevouwen wat ze super gaaf vonden. Daarna hebben we ook aan de kinderen uitgelegd hoe ze het zelf moeten doen en dat begrepen ze vrij snel. We hebben ook aan alle kinderen een knuffeltje gegeven. Toen we vertrokken, hebben we Daniel ontmoet. Zijn been is een tijdje geleden geamputeerd en Wil en Aagje hebben toen zijn kunstbeen voor hem betaald, waardoor hij weer aan het werk kon en zijn gezin kon onderhouden. Op de terugweg zijn we nog even bij de groente- en fruitmarkt gestopt en hebben we daar wat rondgekeken. Dit was erg leuk om te zien. Toen we terug waren, hebben we onze koffers gepakt.
Woensdag gingen we op weg naar Queen Elizabeth National Park. Onderweg reden we langs theeplantages. Die waren zo groot en mooi. Toen we aankwamen in het park werden we begroet door een olifant en een grote groep bavianen. Daarna reden we door het park naar Lake Edward, waar we op de boot stapten. Tijdens de boottocht hebben we nijlpaarden, krokodillen, buffels en verschillende soorten vogels gespot. Toen we terugreden naar de camping waar wij zouden overnachten, stak er een kudde olifanten over, te vet! In de avond toen we in onze tenten waren, hoorden we allerlei dierengeluiden.
Donderdag hebben we ’s ochtends naar chimpansees gezocht, die we na kort te hebben gewandeld ook hebben gevonden. Het leuke was dat ze vrij dichtbij stilzaten. ’s Middags probeerden we de klimleeuwen te vinden, die we jammer genoeg niet hebben gevonden.
Vrijdag hebben we nog een hele groep nijlpaarden en twee leeuwen gezien. ’s Middags hebben we onze koffers weer gepakt en gerelaxed.
Zaterdag hebben we het grootste gedeelte van de dag gereden om in Kampala te komen. We vertrokken vroeg, maar dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen, want daardoor hebben we nog een hyena gespot en de zonsopkomst gezien. Dit was zeker de moeite waard!
Zondag zijn we ’s ochtends naar Africa Town geweest om wat souvenirtjes te kopen. Daarna hebben we bij Herbert thuis zijn vrouw en twee dochters ontmoet en heerlijk geluncht. Dit was ook het moment om afscheid te nemen van Herbert. Emile heeft zijn gitaar aan de twee dochters van Herbert gegeven. Ook hebben we onze laatste hockeysticks daar achtergelaten. Herberts dochters waren zo ontzettend blij mee met deze spullen. ’s Avonds reden we naar het vliegveld. Dit was dan het einde van een onvergetelijk mooie en leerzame reis.
Maandagochtend kwamen we aan op Schiphol en werden we hartelijk ontvangen door onze familie en vrienden.
Op dit moment zouden we allemaal het liefst weer teruggaan. Dat komt natuurlijk ook door onze geweldige groep. We willen Wil, Aagje en Herbert dan ook heel erg bedanken voor het begeleiden van onze groep, want zonder hun was de reis een stuk minder divers geweest.

Liefs Demi, Emile, Kim en Noémi

• 12 Augustus 2014 - 19:25

Judith:

Weer zo'n gaaf verslag. Kan niet wachten om jullie presentatie te zien 11-9.
    Liefs Judith G

• 13 Augustus 2014 - 12:43

Jehudi Blom:

Bedankt voor de geweldige reisverslagen. Zo te zien hebben jullie genoeg beleefd om nog jaren over na te praten en denken. Daarnaast hebben jullie ook veel plezier gebracht bij de kinderen daar en een waterput afgeleverd! Al met al een mooi verhaal.
    Groet, Jehudi

• 16 Augustus 2014 - 22:53

Marja Sukel:

Lieve Kim, Bedankt voor de enthousiaste verhalen en leuke foto's. Geweldig wat jullie allemaal gedaan hebben.
    Maar ook fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn. Kun je lekker nagenieten van deze mooie ervaring.
    Liefs, Marja en familie